Jak motivovat děti s rozdílným temperamentem-SANGVINIK

Jak motivovat děti s rozdílným temperamentem I.
(platí i pro dospělé a jejich motivaci) SANGVINIK

Je živý, upovídaný, upoutává rád pozornost, má kolem sebe plno kamarádů, ve škole je oblíbený rušič, nechce být vůdce, ale chce potlesk, chce být vidět za každou cenu i kdyby to znamenalo, že se na něj upoutá "negativní" pozornost, má těkavou pozornost, zapomíná, protože je vztahový těžce reaguje na kritiku a výčitky, chce potěšit, pobavit druhé i sám sebe, vyhledává zábavu, chce se jen bavit, je citlivý na to, aby byl přijímán a chválen. Je spontánní. 

Je pro něj velice důležitá pozitivní motivace, pro pochvalu udělá vše. Naopak výčitky ho silně demotivují. Nastavujte hranice pozitivně avšak neustálou pozorností. Je důležité držet ho důsledně u školních povinností a úkolů, aby byla v rovnováze zábava a povinnost. Rád se učí mimo školu, tím, že si povídá s rodiči, že s nimi čte knížky, diskutuje o tom, co vidí. Hlavní motivací je mu vaše přítomnost a vaše pozornost. Pokud věnujete pozornost jeho rozvoji a rádi se s ním učíte, propluje školou bez problémů i s těkavou pozorností a tendencí neustále zapomínat pomůcky i úkoly. 

Z vlastní zkušenosti vím, že když mám méně času a nesednu s ním k úkolům, které denně děláme určitě tak hodinu, někdy dvě a nechám to jen na jeho samostatnosti (je chytrý a nemá s tím problém), tak ho učení nebaví a brzy ve škole "ujíždí" k nepozornosti a zapomětlivosti. Motivuje ho, že mi jako rodiči záleží na tom, aby školu a povinnosti zařadil do jeho nekonečné životní zábavy. Pokud to má dělat rád, pak potřebuje vědět, že i povinnosti budeme dělat jakýmkoli způsobem společně. Když sangvinikovu přirozenou zvídavost a komunikační talent necháte ladem, má tendence se na všechno vykašlat. Vzhledem k tomu, že není úkolový, ale vztahový, nejde mu o známky, ani o to jestli něco umí a zná, ale o to, jak se jako rodič tvářím na jeho výsledky a jestli jeho znalosti dokáží pobavit okolí. Pokud motivuji pozitivně (i učitelka), že mi dělá jeho snaha ve škole jednoduše radost a máme pak víc času na zábavu, tak je pro mě ochoten udělat vše a necítí tlak.

Co je důležité:
Rozdělit činnost na menší časové úseky. Tím, že neudrží dlouho pozornost, nevydrží u ničeho dlouho a do konce. Nechte ho odpočinout, ale důsledně se k dokončení zase vraťte. Chybou je vzdát to. Sangvinik má problém s koncovkou. Umí se nadchnout a být na začátku velmi aktivní, je velmi kreativní, ale dotahování do konce je zvyk, který je potřeba posilovat neustálým opakováním.

Udělejte ze všeho hru. Řád mu nedělá dobře, ale pamatujte na rovnováhu v životě. Být spontánní vyrovnat smyslem pro povinnost. Nebe a Země. 

Sangvinik nemá reálný odhad. To znamená, že často slibuje věci, které pak nedodrží. Není v tom špatný úmysl. V momentě, kdy slibuje, myslí to dobře, pak ale jeho rozptýlená pozornost zapomene. Proto si o sangvinicích často lidé myslí, že lžou a jsou nespolehliví. 

Neustálé připomínání je zvyk, může se vám zdát, že je to zbytečné, že je to k ničemu a stále dokola, že se vám nechce pořád něco připomínat a být sangvinikovi diářem, ale věřte, že se vám takové opakování a pozornost stokrát vrátí, až sangvinik dospěje. Připomínání se mu stane zvykem, který bude praktikovat sám na sobě.

Nepřebírejte zodpovědnost ve všem. Využijte jeho vyřídilky, nechte ho komunikovat s okolím, nakupovat, co potřebuje do školy, chodit na poštu,nechte ho vyřizovat si s učiteli, že něco zapomněl a nemá, v tom je sangvinik mistr. Umí se všude domluvit a ještě je to pro něj zábava. Neřešte to za něj, ale věnujte mu veškerou pozornost, kterou si zaslouží.

V dospělém vydání sangvinika se to moc nemění, zvláště, chyběla-li mu v dětství důslednost, pozornost a nikdo neměl čas učit ho dotahovat věci do konce a nepřipomínal. Máte-li ho vedle sebe jako partnera, pak stále připomínáte a víte, že stále zapomíná,nehlídá finance, baví ho, když se připojíte k jeho zábavě, nechce být sám, vyžaduje pozornost, vykomunikuje vše, umí se bavit, je spontánní, nedotahuje do konce, demotivují ho výčitky. Pakliže prošel důslednou průpravou je přirozeně sebevědomý jedinec, který umí být velmi samostatný a také v životě úspěšný. Jste-li sangvinik vy, hlídejte si rovnováhu mezi tím, jak přepálíte začátek a jak dotahujete do konce. Užívejte si své spontánnosti a zároveň vnášejte do života řád.

PS: Připomínám, že jeden temperament vždy převažuje, ale doplňuje ho ještě další. Není to černobílé. Ze živého komunikativního sangvinika může být při vypjatých situacích a demotivaci flegmatický človíček, nebo může ujíždět k cholerikovi. V dalším díle napíšu co motivuje Melancholika.

Shumavan (kopírování s funkčním odkazem www.shumavan.cz)